Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen 23.11.2017 04:11:00

Bouw vaartuigen voor innovatie binnenvaart gaat van start

Het wegennet  in Europa raakt meer en meer verzadigd. Tegelijkertijd blijven de transportmogelijkheden op de kleine waterwegen onderbenut en is er zelfs een terugval. Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door de introductie van een nieuw concept, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Concordia Shipbuilding BV start binnenkort met de bouw van de vaartuigen. Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste duwbakken in het voorjaar van 2018 te water.  

Watertruck+ is een innovatief

CEF TEN-T project van het Innovation and Networks Executive Agency (INEA)

dat uitgevoerd wordt door Waterwegen & Zeekanaal nv, De Vlaamse Waterweg nv en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School, in opdracht van de Vlaamse overheid. Het project beoogt de heropleving van het vrachtvervoer over kleine binnenwateren. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelf-varende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen. Van daaruit vertrekken ze naar de grotere vaarwegen waar ze in konvooi verder varen.

18 duwbakken


Aan de toewijzing van de opdracht voor het bouwen van de vaartuigen, waarvoor maar liefst 17 kandidaten intekenden, gingen lange onderhandelingsprocedures vooraf die uiteindelijk in het voordeel van

Concordia Shipbuilding

beslecht werden. Zij zullen de eerste 18 duwbakken bouwen. De totale kostprijs voor dit order bedraagt 9.545.000 euro. De precieze opdracht omvat:

•    Het bouwen van 10 zelf-aangedreven duwbakken van de CEMT klasse I met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5,05 meter en een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden 6 eenheden uitgerust met een boegschroef en 4 eenheden met een boeg- en een hekschroef.
•    Het bouwen van 2 duwbakken van de CEMT klasse II “short” met een lengte van 40,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven.
•    Het bouwen van 6 duwbakken van de CEMT klasse II “long” met een lengte van 50,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, waarvan 3 eenheden uitgerust zijn met een boegschroef.

Nieuwe procedure duwboot

Wat de duwboot betreft, werd vastgesteld dat er geen passende offertes ontvangen werden. Daarom besloot Watertruck+ bvba  om de procedure op te splitsen in enerzijds het design en anderzijds de bouw. Voor de eerste fase, het design, werd de opdracht gegund aan INEC. Voor de bouw en afbouw zal begin 2018 een offerteaanvraag gedaan worden. Naar verwachting zal de duwboot begin 2019 operationeel zijn.

Exploitatie vaartuigen

De Watertruck-vloot zal geëxploiteerd worden door de private operatoren Group De Cloedt (B) en André Celis (B) op trafieken in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Dominique Van Hecke, voorzitter Watertruck+ bvba: “Deze 18 vaartuigen zullen, gedurende de looptijd van het proefproject, jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren. Dit is het equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. De ladingen bestaan uit nieuwe stromen en uit ladingen die nu via de weg vervoerd worden.”

De proefvaarten met deze vaartuigen zullen vanaf de zomer 2018 uitgevoerd worden tot maart 2020.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is enthousiast: “Watertruck+ opent nieuwe perspectieven voor alle Vlaamse bedrijven die aan of vlakbij een kleinere waterweg liggen. Die rivier aan de achterdeur van het bedrijf wordt zo nog meer een aantrekkelijk alternatief voor de file aan de voordeur. Vlaanderen investeert heel gericht om de binnenvaart te versterken en aan te vullen en zo het maximum te halen uit ons fijnmazige waterwegennetwerk”.

Mogelijke uitbreiding naar 31 vaartuigen

Begin december zal via de website van Watertruck+ een derde marktoproep gelanceerd worden met als doel nog meer nieuwe trafieken via de waterweg te laten plaatsvinden. Kandidaten kunnen dan concrete voorstellen formuleren, waardoor in deze fase nog een potentieel voor de bouw en inzet van 12 nieuwe vaartuigen verder kan worden benut. Op deze wijze kan een mogelijke uitbreiding tot 31 vaartuigen gerealiseerd worden.  

De oplevering van de eerste vaartuigen is voorzien vanaf het voorjaar van 2018. Eind 2018 kan de volledige vloot ingezet worden.
_______________________________________________________________________
Watertruck+ is een TEN-T project, medegefinancierd door het Europese Connecting Europe Facility Transport met een waarde van ongeveer 23 miljoen euro, waarvan maximaal de helft gesubsidieerd wordt door het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie.  De private operatoren nemen minimaal 9,5 miljoen voor hun rekening, de Vlaamse overheid draagt 2 miljoen bij voor de projectcoördinatie.  

Over Watertruck+


Watertruck+

is een innovatief concept voor goederenvervoer op de kleine waterwegen dat aanvullend is op de traditionele binnenvaart. Het heeft onder meer tot doel de positie van de binnenvaart in het logistieke landschap te versterken. Daartoe werden volgens een innovatief design nieuwe, gestandaardiseerde, modulaire vaartuigen ontworpen die zowel individueel als in konvooi kunnen ingezet worden. Bijzondere aandacht ging daarbij uit naar de interoperabiliteit en uitwisselbaarheid van de vaartuigen op Europese schaal, lage emissiewaarden en instroom van varend personeel dat in een systeem van dagshiften zal tewerkgesteld worden.

Fotomateriaal

Fotomateriaal is gedurende 7 dagen downloadbaar

via deze link

.


Contact


Luc Geerts, project team manager Watertruck+
T + 32 11 24 60 01 – M +32 475 75 82 27 – E

luc.geerts@watertruck.eu


 

Wafae Benacher
 
 

Laatste nieuwsberichten

Hoge waterstanden op bevaarbare waterwegen in Oost- en West-Vlaanderen

Door de hevige regen- en sneeuwval tijdens de afgelopen dagen staan de waterpeilen van verschillende bevaarbare waterwegen in Oost- en ...

14/12/2017

Watertruck+ Derde oproep voor operatoren

De raad van bestuur van bvba Watertruck+ heeft beslist om een derde marktverkenning te starten om extra operators bij het project te betrekken. ...

12/12/2017

Nieuwe timing: tijdelijke Kruispoortbrug I in Brugge klaar tegen eind januari

De tijdelijke, beweegbare Kruispoortbrug I kan tegen eind januari open voor het verkeer. Dat blijkt uit de nieuwe planning van de aannemer. ...

07/12/2017

Dampoortbrug II in Brugge onderbroken tijdens weekend voor herstellingswerken

Op zaterdag 9 en zondag 10 december 2017 voert Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) noodzakelijke herstellingswerken uit aan de Dampoortbrug II in ...

07/12/2017

Herstellingswerken Oosthoekbrug in Sint-Laureins/Maldegem afgerond

De herstellingswerken aan de Oosthoekbrug zijn afgerond. De brug is opnieuw toegankelijk voor het wegverkeer, fietsers en voetgangers. ...

05/12/2017

Demeroever in Aarschot is hersteld

De herstellingswerken aan de linkeroever van de Demer, naast de Hoogbrug in Aarschot, die op 24 november startten, zijn klaar. ...

01/12/2017

Jaagpad in Herent drie dagen gesloten voor werken

Het jaagpad op de linkeroever van het kanaal Leuven-Dijle in Herent dient van 6 tot en met 8 december te worden afgesloten voor dringende ...

01/12/2017

Meer informatie
Kevin Polfliet - regionale commuinicatieverantwoordelijke - tel. 03 860 62 11 - zeekanaal@wenz.be

-->
Honderden vermiste fietsen teruggevonden tijdens waterpeildaling in Gent

In Gent heeft Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) meer dan driehonderd fietsen opgevist tijdens de jaarlijkse waterpeildaling. ...

24/11/2017

Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen

Bouw vaartuigen voor innovatie binnenvaart gaat van start Het wegennet in Europa raakt meer en meer verzadigd. ...

23/11/2017

Herstellingswerken aan Demeroever in Aarschot

Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV voert vanaf 24 november 2017 herstellingswerken uit aan de linkeroever van de Demer, net ...

23/11/2017

Bouw tweede fiets- en voetgangersbrug over de Zenne van start

Waterwegen en Zeekanaal NV gaf vandaag het startschot voor de bouw van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Zenne in Zemst. ...

22/11/2017

Overkapping Maalbeek in Grimbergen open voor wegverkeer

De brug over de Maalbeek, langs het Zeekanaal Brussel-Schelde in Humbeek (Grimbergen), werd de voorbije maanden in opdracht van Waterwegen en ...

27/10/2017

Voorontwerp nieuwe fietsers- en voetgangersbrug in Nevele is klaar

Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) voert een aantal werken uit op en rond het Afleidingskanaal van de Leie in Nevele. ...

26/10/2017

Tijdelijke Kruispoortbrug I in Brugge: laatste stand van zaken

Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) is de installatie van de tijdelijke, beweegbare Kruispoortbrug I volop aan het voorbereiden. ...

25/10/2017

Werken stuw Geraardsbergen tijdelijk stilgelegd

Waterwegen en Zeekanaal NV heeft de bouwwerken aan de nieuwe stuw op de Dender in Geraardsbergen laten stilleggen. ...

12/10/2017

Liniebrug over Grote Nete en Liniefietsweg feestelijk ingehuldigd

Vandaag, op 6 oktober 2017, fietsten Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV en de gemeente Hulshout de Liniebrug over de Grote Nete ...

06/10/2017

Opengraven Nederschelde in Gent: laatste stand van zaken

Het openleggen van de Nederschelde in het centrum van Gent is volop aan de gang. ...

05/10/2017

Jaagpad aan Barebeek kant Zemst terug open op 9 oktober

De werkzaamheden aan de duiker van de Barebeek onder het kanaal Leuven-Dijle in Muizen zijn ver genoeg gevorderd om vanaf 9 oktober alvast het ...

29/09/2017

Dijk rond Molsbroek krijgt nieuwe toplaag

Vandaag start Vlaams waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV met de vernieuwing van het asfalt van de dijk rond natuurreservaat Het ...

27/09/2017

Nieuwe brug Ingelmunster – Onderbreking omleiding kasteeldomein

In de nacht van zaterdag 30 september op zondag 1 oktober zal de omleiding via het kasteeldomein in Ingelmunster even onderbroken worden. ...

26/09/2017